Welcome To My Blogger

XTVT Radio Amatur yang dalam kenangan
Kenangan bersama - sama rakan Ham yang banyak mempunyai cerita-cerita menarik...... itu yang best tu.
Aku mula mengenali Amatur Radio ni oleh dua org rakan yang terawal memperkenalkan kpd aku di Setiu, Terengganu.

Yang seorg tu mmg dia ni jenis minat gileeer dgn alat elektronik, dia ni jenis manusia yang suka kpd yg lain dr yg lain. Tapi syg nya, dia telah pergi terlebih dahulu drp kita, pada satu pg tu di awal pg, sdg aku dok siap2 nak ke tempat kerja aku di kejutkan dgn bunyi H/P aku berbunyi, ingatkan member2 yg tempat kerja nak minta tolong punk kad, tgk ni yg kluar kat skrin tu, 03... aku tertanya2 sbb diawal pg aku di hubungi oleh talian dari KL ni.... apa aku angkat aje tel dan dia memperkenalkan diri dia 9W2 LTM ( X ) yg mana aku mmg kenal dia sbb dia pernah bertugas di Kem PLKN Setiu dulu. Dia yg bertanyakan kpd aku ttg nama penuh rakan Ham dr Terengganu yang bernama Tg. Yahya ada ke tak. Aku kata ada lah, dia org setiu, callsaing dia 9W2 TYT. member tu ckp bahawa 9W2 TYT telah meninggal dunia, akibat kemalangan di Lebuhraya Karak. itu lah berita yg terpaksa di terima oleh semua rakan2 ham seluruh malaysia khasnya rakan ham Trg & Kelantan. Byk juga ilmu amatur yg sempat aku pelajari dr arwah..... Al Fatihah kepala arwah. lg seorg org yg bertanggungjawab memperkenalkan aku dgn amatur radio adalah seorg yg juga satu kg dgn aku, dia ni seorg kaki 4x4 lah. sentiasa mengikuti program kembara Hutan dan ada kalanya aku juga join dgn dia, Pada peringkat awal nya aku ni x berapa faham sgt dan x berapa tahu ttg radio ni. tapi tiap kali jumpa dgn 2 org ni, dia akan sentiasa cerita ttg amatur radio ni. jadi lama2 aku pun beli lah satu handy utk digunakan. jadi waktu tu x ramai, dia setiu masa itu, aku, 9W2 TYT (Arwah Pak Ku) 9W2 STW (Pak Seng) CFS (Suhaimi Seng) dan AJO (Pak Joe) , mmg masa tu era tahun awal tahun 2000 mmg x ramai. Klu di Kota Bharu (kelantan) pun tak ramai org, di trg lg lah. maka main pun main, Kota bharu, Besut dan Setiu bleh berhubung terus masa tu. sbb ada Rpt di Kota Bharu dan Bukit Bintang. seronok betul masa tu, sampai boleh buat program di Pantai Seri Tujuh, Tumpat, kelantan menghimpun rakan2 ham Kelantan dan trg. byk xtvt yg diadakan. siap bermlm di situ lg. ekoran dr situ, lepas satu2 xtvt yg diadakan. rakan2 pun dari sehari ke sehari bertambah ramai. Kembali kpd cerita rakan yang memperkenalkan kpd aku takdi, dia pun banyak juga mengajar aku ttg amatur radio ni. tetapi pada satu pg juga aku di hubungi oleh rakan Ham juga iaitu 9W2 NSR (Pak Nasir) yg memaklumkan bahawa Rakan takdi telah terjatuh ke dalam sungai. Waktu tu aku dgn keluarga baru aje sampai di Bt 6, dan baru aje aku siap buat ukuran baju Melayu bagi persiapan raya Tahun ni 2009. Maka aku pun apabila menerima berita itu, terus membatalkan hasrat untuk ke Bdr K trg. Aku terus kembali ke Setiu bagi membantu usaha untuk memcari SWL AJO yg terjatuh ke dlm sungai. Apabila aku sampai di rumah sekitar dlm 12.30 t/hari, aku dihubungi oleh 9W2 MYP (Pak Mat Rani) yg memaklumkan bahawa Jenazah telah di temui. dan akan dibawa ke Hospital Setiu. jadi aku pun terus ke Hospital Setiu utk menunggu jenazah di sana. sekitar jam 1.15 t/hari jenazah sampai di Hospital Setiu. tunggu2 pun tunggu, disbbkan doktor di hospital setiu tu hanya seorg yg bertugas hari sabtu tu, maka lambat juga lah proses tu berlaku. terima kasih kpd Rakan2 yg dtg dr Kuala Terengganu, dari kota bharu yg dtg ziarah terutama nya 9W2 DTS (Pak Yie) & Isteri, 9W2 PPJ (Pak Jue) dan yg x dpt kawe nak sebut sini. urusan jenazah dan pengebumian selesai sekitar jam 11.30 mlm itu. sama-sama lah kita sedekahkan Al- Fatihah kpd arwah, semoga rohnya di tempatkan di sisi org2 yg beriman.......................
itu lah dulu yg dpt aku kongsikan dgn rakan2 semua, nntikan sambunganya.....
Slamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin.



0 Responses

Post a Comment

// -->
Blog Widget by khairul
  • Asmaulhusna


    Masa Itu Emas


    Mutiara Kata

    Trafic

    Jom Sembang


    Thr.fm

  • Search This Blog

    Penulis Blog

    Penulis Blog

    Tahukah Anda?

    Makanan yang seimbang amat penting untuk kesihatan badan. Di samping itu,air yang mempunyai kualiti yang tinggi juga amat penting dalam kehidupan seharian. Untuk mendapatkan kesihatan dan gaya hidup yang baik, anda perlu minum air yang bersih dari bahan tercemar, bebas daripada kuman, bahan kimia, bahan² yang berat dan pencemaran yang lain.

    Network

    Pengikut

    Webmaster

    Sponsor Theme blogger powered by khairul

    Blog Teman